Cookie beleid RKVV Havo

De website van RKVV Havo is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Spelers van 6 – 8

Spelers van 6 – 8

Leeftijd specifieke kenmerken (6 - 8 jaar)

Lichamelijk/Fysiek:
  • Grote bewegingsdrang.
  • Snel herstel.
  • Relatief weinig kracht.

 

Motorisch:
  • Langzame verbetering van de coördinatie.
  • Balgevoel nog zwak ontwikkeld.

Mentaal:
  • Concentratievermogen is kort.
  • Individueel gericht, weinig gevoel om dingen samen te doen.
  • Speels;
  • Ongecontroleerd.

    Prestatie/Motivatie:
  • Sterk fantasiegericht.
  • Een wedstrijd/training wordt niet met een prestatiegedachte beleefd.
  • Zwak balgevoel.
  • Geringe kracht.
  • Geringe duurprestatie.

 

Concentratie:
  • Het is moeilijk om ze bezig te houden.
  • Even luisteren is moeilijk.
  • De aandacht is zo weg.
  • Snel afgeleid.

 

Trainingsdoelstelling (wennen door spelen)

Technisch:
  • De baas worden over de bal.
  • Vooral de basistechnieken moeten geleerd worden in eenvoudige spel/partij vormen.
  • Daarmee krijg je een snellere balgewenning.
  • De trainingen moeten op het niveau van de kinderen gegeven worden.

 

Tactisch:
  • Aanleren van de voornaamste spelregels.
  • Het leren van de basisdoelen van het voetbalspel; doelpunten maken, doelpunten voorkomen.

 

Mentaal:
  • Leren omgaan met de spelregels.
  • Leren omgaan met de bal en de ruimte (het veld).

 

Accenten van de trainingen:
  • Spelen, positieve spelbenadering.
  • Ruime bewegingservaring laten opdoen, vooral mét de bal.
  • Ruimte laten voor eigen ontdekkingen.
  • Balgewenning door veel kleine partijtjes.

 

Coaching:
  • Opmerkingen in de taal van de kinderen.
  • Helpend gedrag, tijdens en na de training en wedstrijd.
  • Wedstrijden zijn een verlengstuk van de training en geen doel op zich.


Trainingsstof

Aandachts-/uitgangspunten:
  • Spelenderwijs met de bal bezig zijn.
  • Veel afwisseling in de training en veel herhalen van de leerstof.
  • Voor iedereen is er een bal aanwezig.
  • Ruime ervaring op laten doen met het beheersen van de bal.
  • De tijd optimaal benutten: geen lange wachtrijen (bijv. bij het afronden); de groep, indien nodig, splitsen.
  • Rekening houden met de specifieke leeftijdskenmerken.

 

Inhoud:
  • Alle oefeningen zonder weerstand.
  • Dribbelen, drijven, stoppen en aannemen.
  • Passen, mikken, schieten.
  • Diversen combinatie- en afrondingsvormen (bijv. dribbelen en passen/schieten)
  • Veel scoringselementen (bijv. poortjes mikken).
  • Veel kleine partijtjes (3-3/4-4), spelers krijgen dan meer balcontacten en leren de bal beter/sneller te beheersen.
  • Goals zonder keepers.
  • Bij balbezit: scoren, bij balverlies: doelpunten voorkomen.
  • Geen conditietraining.

 

Tips begeleiding/coaching training:
  • Als je iets wilt uitleggen, doe het dan meteen voor.
  • Zet de spelers tijdens de uitleg daar waar je ze wilt hebben en houd de uitleg kort
  • Ga niet te lang door met een oefening, maar zorg voor voldoende variatie. Benadruk het spel en niet de wedstrijd.
  • Het gaat hen niet om de punten, maar om de beleving.
  • Het prestatie element komt vanzelf/later.
  • Bewaar het speelse in ze.
  • Gebruik geen onduidelijke woorden in de coaching; zoals aanbieden, vrije ruimte, diep gaan, omschakelen, etc..
  • Probeer hun taal te spreken; “houd de bal goed bij je”, “zorg dat je hem niet kwijt raakt”, “probeer de bal af te pakken”.



[ Ga terug naar de vorige pagina ]
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!