Cookie beleid RKVV Havo

De website van RKVV Havo is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Spelers van 10 – 12

Spelers van 10 – 12

Leeftijd specifieke kenmerken (10 - 12 jaar)

Lichamelijk/Fysiek:
  • Zeer goed gebouwd.
  • Ideale verhoudingen.

Motorisch:
  • Goede coördinatie.
  • Evenwicht is stabieler.
  • Fijngevoelig reactievermogen.

 

Mentaal:
    • Wil zich meten met anderen.
    • Begin van geldingsdrang.
    • Begin van kritiek op prestaties van zichzelf en anderen.
    • Het spelen in een groep gaat al beter.
    • Grote bewegingsdrang.

Prestatie/Motivatie:
  • Prestatiedrang is zeer groot.
  • Beleeft plezier aan eigen kracht.
  • Het navolgen van idolen is sterk aanwezig.
  • Streeft naar prestatievergelijking.
  • Overschatting van eigen prestatie.
  • Reactievermogen is fijngevoelig.

 

Trainingsdoelstelling

Technisch:
  • Gericht oefenen van de technische basisvormen.
  • Het accent ligt op de technische gave en de volmaakte uitvoering.
  • Aanleren van de techniek door gebruik te maken van organisatievormen en oefenstof, waarbij geoefend wordt zowel zelfstandig als met een medespeler.
  • Technisch aanleren door vele kleine partijspelen.
  • De trainingen moeten op het niveau van spelers gegeven worden.

 

Conditioneel:
  • Geen specifieke conditionele doelstelling ten aanzien van bijv. snelheid, kracht en uithoudingsvermogen.
  • Er is sprake van een duidelijk vergroot uithoudingsvermogen in vergelijking tot de 8-10 jarigen.
  • De arbeid/rust-verhouding moet worden aangepast (langere rust, langere arbeid).
  • Geen conditionele vormen zonder bal.
  • In de oefen/partijvormen met meer weerstand werken.

 

Tactisch:
  • Aanleren en oefenen van de algemene tactische principes zoals; naar de bal toekomen, afschermen, met andere woorden het individuele tactische inzicht vormen.
  • Kennis maken met de elementaire tactische principes; balbezit is aanvallen, balverlies is verdedigen, vrijlopen, verdeling over het veld en het belang van samen spelen.
  • Inzicht laten verkrijgen in de voornaamste taken in een bepaalde positie op een bepaalde plek
  • Niet té plaatsgebonden laten ontwikkelen, dus spelers op verschillende posities laten spelen.
  • In een wedstrijd niet te veel opdrachten geven.
  • De overgang van een klein naar een groot veld aanleren.
  • Het leren van het begrip buitenspel.

 

Mentaal:
  • Prestatievergelijking met betrekking tot eigen persoonlijke verrichtingen.
  • Prestatievergelijk van de elftalresultaten t.o.v. anderen.

 

Accenten van de trainingen:
  • Alle technische oefeningen zijn nu mogelijk.
  • Technische vormen onder weerstand, ook wedstrijd gericht (positie- en partijspelen).

 

Coaching:
    • Ruimte laten voor eigen ontdekkingen.
    • Helpend gedrag voor, tijdens, na de training/wedstrijd.
    • Meer aandacht voor vrijlopen bij balbezit, dekken bij balverlies.
    • Linies aan laten sluiten, zowel vooruit als achteruit.
    • Positief coachen door de spelers onderling benadrukken.
    • Wedstrijden zijn een verlengstuk van de training en geen doel op zich.

 

Trainingsstof

  • Aandachts-/uitgangspunten:
  • Oefenstof relateren aan de wedstrijd.
  • Bepaling doel van de training en keuze voor de juiste oefenvorm.
  • Techniek vanuit wedstrijdsituatie ontwikkelen.
  • Inzicht in de teamorganisatie ontwikkelen (eerst accent op het voorkomen van doelpunten en het veroveren van de bal en vervolgens het opbouwen, aanvallen en scoren).
  • De bedoeling van de oefening/ spelbedoeling duidelijk (zichtbaar/herkenbaar) maken.
  • Makkelijker/ lichter en of moeilijker/ zwaarder maken van de weerstand.
  • Let op balaanname, verwerking en voortzetting.

 

Inhoud:
  • Werken met aangepaste weerstand.
  • Direct spel (eventueel aanpassen).
  • Breedte/diepte in het spel (onderlinge afstanden).
  • Spelhervattingen (bijv. vrije trappen, intrap/gooien, corners).
  • Taakaanduiding van de posities (met en zonder bal).
  • Traptechniek verder ontwikkelen.

 

Tips begeleiding/coaching training:
  • Geef voor de training aan wat je wilt doen, dat motiveert de spelers, dan weten ze waarover het gaat.
  • Doe de spelvorm met een aantal spelers langzaam voor, terwijl je het uitlegt; ze begrijpen het best door de oefenvorm te zien.
  • Houd de uitleg kort en bondig.
  • Zet zoveel als mogelijk klaar, zodat er geen kostbare voetbaltijd verloren gaat.
  • Doe een groot beroep op het samenspel.

 

[ Ga terug naar de vorige pagina ]

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!