Cookie beleid RKVV Havo

De website van RKVV Havo is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Spelers van 12 – 14

Spelers van 12 – 14

 

Leeftijd specifieke kenmerken (12 - 14 jaar)

Lichamelijk/Fysiek:
  • Prepuberteit
  • Geen evenwicht in denken en uitvoeren.
  • Bij sommige enorme groei in lengte.
  • Beperkte belastbaarheid.
  • Blessuregevoelig

 

Motorisch:
  • Onstabiele motoriek.
  • De geleerde motorische vaardigheid blijft behouden.

 

Mentaal:
  • Veranderingen in het lichaam en veranderingen in het bewustzijn leiden tot mentale en maatschappelijke spanningen.
  • Minder leergierig.
  • Kritische instelling tegenover het gezag.
  • Groepsvorming
  • Wisselende stemming.
  • Andere interesses gaan meespelen.

 

Prestatie/Motivatie:
  • Wisselend
  • Men heeft behoefte aan vaste afspraken, rechten en plichten.
  • Idealistisch/eigenwijs.
  • Weinig gevoel voor moraliserende gesprekken.

Trainingsdoelstelling

Technisch:
  • Voortzetten van het doelgericht, technisch zuiver leren beheersen van de technische oefenvormen in een hoger tempo.
  • Gelet op de puberteit zullen zich grote verschillen voordoen bij de ontwikkeling van de individuele spelers.
  • Bij bepaalde spelers zal bewust met eenvoudiger oefenvormen en een lager tempo moeten worden gewerkt.
  • De techniek eerst aanleren en vervolgens in de spelsituatie beoefenen tijdens trainingen en wedstrijden.
  • De trainingen moeten op het niveau van de spelers gegeven worden.

 

Conditioneel:
  • De lichamelijk belasting per individu moet verschillen omdat de lichamelijke belasting sterk varieert.
  • De intensiteit mag in vergelijking met de 10-12-jarigen groter zijn.
  • Een grotere belasting in arbeidsrustverhouding is verantwoord.
  • Geen conditionele specifieke oefendoelen in de zin van uithoudingsvermogen en kracht.
  • Wel snelheidsoefeningen bij voorkeur met bal.
  • Conditie kweken in de vorm van oefen- en spelvormen waarbij men met weerstanden werkt (ruimte groter maken en verdedigers toevoegen).

 

Tactisch:
  • Het leren onderscheiden van de diverse dekkingsvormen.
  • Leren begrijpen en beoefenen van de verschillende aanvalsmogelijkheden.
  • Duidelijkheid scheppen in het belang van elftaltactiek.
  • Samenwerking tussen de linies bevorderen.

 

Mentaal:
  • Zelfvertrouwen voortdurend stimuleren.
  • Verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen.

 

Accenten van de trainingen:
  • Veel positie-/partijspelen.
  • Technische voetbalvaardigheden vanuit wedstrijdsituaties (handelingssnelheid vergroten).
  • Geen krachttraining (i.v.m. lengtegroei).
  • Oog hebben voor individuele tekortkomingen/problemen.
  • Spelhervatting

 

Coaching:
  • Uitgaan van observatie in een partijspel.
  • Individuele aspecten signaleren, maar ook aandacht voor positieve waardering.
  • Aspecten als tempo en tactiek nadrukkelijk aan de orde laten komen.
  • Eigen verantwoordelijkheid van de spelers steeds meer benadrukken.
  • Positief coachen door spelers onderling.

 

Trainingsstof

Aandachts-/uitgangspunten:
  • Voetballen: meer zonder dan met bal; meer met je hoofd dan met je benen.
  • Bedoelingen duidelijk maken bij balbezit en balbezit tegenpartij.
  • Een goed positiespel bij balbezit tegenpartij is een voorwaarde om met elkaar doelpunten te voorkomen en de bal te veroveren om vervolgens te kunnen opbouwen, aanvallen en eventueel te scoren.
  • Een juiste onderlinge communicatie is belangrijk in positie en partijspelen.
  • Let op balaanname, verwerking, passing en opendraaien naar de vrije ruimte.
  • Leren voor ontvangst van de bal gezien te hebben waarheen de bal gespeeld kan worden.

 

Inhoud:
  • Verhoging van de weerstand in de oefeningen.
  • Verbaal en non-verbaal aanbieden.
  • Positiespelen gericht op enerzijds het voorkomen van doelpunten en de bal veroveren en anderzijds opbouwen, aanvallen en scoren.
  • Breedte/diepte in het spel (onderlinge afstand).
  • Uitbreiding van verdedigende vaardigheden; storen, afschermen opbouw tegenstander, afjagen, vastzetten, duel om de bal.
  • Creëren en uitspelen van overtalsituaties.
  • Conditietraining: loop- en sprinttraining.
  • Geen krachttraining.
  • Verbeteren van alle basistechnieken.

 

Tips begeleiding/coaching training:
  • Heb oog voor individuele tekortkomingen en problemen.
  • Leg verwachtingen ten aanzien van de prestatie niet te hoog.
  • Geef duidelijk toelaatbaarheidsgrenzen aan en wijs spelers regelmatig op hun verantwoordelijkheid als teamspeler.
  • Leg de trainingen regelmatig stil als de spelbedoelingen niet duidelijk genoeg zijn en/of deze verkeerd worden uitgevoerd.
  • Laat spelers zelf de fouten constateren, bedoelingen achterhalen en oplossingen aandragen.
  • Betrek de spelers in het klaarzetten/opruimen van de materialen, ze zijn medeverantwoordelijk hiervoor. 


[ Ga terug naar de vorige pagina ]

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!