Cookie beleid RKVV Havo

De website van RKVV Havo is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Spelers van 14 – 16

Spelers van 14 – 16

Leeftijd specifieke kenmerken (14 - 16 jaar)

Lichamelijk/Fysiek:
  • Lichaam groeit naar een harmonisch geheel.
  • Toenemende breedtegroei en spiervolume.

 

Motorisch:
  • Er treedt een duidelijke verbetering op van het spierenstelsel, wat lijdt tot een verbeterde coördinatie.

 

Mentaal:
  • Meer werkelijkheidsbesef.
  • Toenemende zelfkennis.
  • Gezag wordt beter geaccepteerd.
  • Mondiger.

 

Prestatie/Motivatie:
  • Streven naar verbetering van hun eigen prestatie.
  • Voelt zich medeverantwoordelijk.
  • Meer opoffering voor het team.
  • Kracht, intervaltraining en duurwerk zijn mogelijk.

 

Trainingsdoelstelling (presteren in de wedstrijd)

Technisch:
  • De technische vaardigheden verder uitbreiden, waarbij de oefenvormen in een hoger tempo worden uitgevoerd.
  • Hogere snelheid vereisen onder weerstand.
  • Aandacht schenken aan het aanvallend en verdedigend koppen.
  • Behandeling van de afwerking en de aanpassing over een grotere afstand.
  • Accentueren van technische en tactische aspecten.

 

Conditioneel:
  • De omstandigheden waaronder een prestatie moet worden verricht mogen net iets te zwaar zijn, dat het voor de spelers een uitdaging is of wordt.
  • Oefenvormen grotendeels met bal.

 

Tactisch:
  • Het verder oefenen van de verschillende dekkingsvormen en het onderkennen van de voor- en nadelen.
  • Uitbreiden van het begrip van de tactische mogelijkheden, zoals een snel tempo hanteren, het spel verplaatsen, het uitoefenen van de achterwaarts gespeelde pass en het tot stand brengen van een numerieke meerderheid in een bepaalde ruimte.
  • Het verder ontwikkelen van het denken in taken op een bepaalde positie/plaats, de functie van die plek binnen een linie en de taak van de linie binnen het elftal.
  • Het leren van tactiek in algemene zin, zoals leren aansluiten en meer of minder verdedigend spelen.
  • Het leren van een bewust gekozen speelwijze (counteren, buitenspelval, bepaald dekkingssysteem, het jagen).
  • Het oefenen van spelhervattingen.

 

Mentaal:
  • Zelfkritiek stimuleren.
  • Voortdurend blijven stimuleren en enthousiast maken in verband met concurrentie van andere sporten.

 

Accenten van de trainingen:
  • Wedstrijdsituaties met veel weerstand en in een hoog tempo trainen.
  • Technische vaardigheden verbeteren.
  • Trainen op snelheid en duur.
  • Wedstrijdtactiek d.m.v. positie en partijspelen.
  • Taken binnen het team bespreken.
  • Tactische aspecten trainen met de hele groep en in linies.

 

Coaching:
  • Uitgaan van observatie in partijspelen.
  • De opmerkingen moeten gebaseerd zijn op samenwerking.
  • Relatie wedstrijd-training is nadrukkelijk aanwezig.
  • Individuele aspecten signaleren; ook aandacht besteden aan positieve waardering.
  • Aspecten zoals tempo en tactiek zijn nadrukkelijk aan de orde.
  • Eigen verantwoordelijkheid spelers steeds meer benadrukken.
  • Positief coachen door spelers onderling.

 

Trainingsstof

Aandachts-/uitgangspunten:
  • Ontwikkelen van teamtaken; taken per linie en positie.
  • Ontwikkelen van de individuele bijdrage aan het resultaat van de wedstrijd.
  • Het accent komt nu te liggen op het totale plaatje: Techniek, Inzicht en Communicatie
  • Warming-up

 

Inhoud:
  • Kleine en grote wedstrijdvormen (en afgeleide vormen).
  • Wedstrijdvormen leren qua afronding, wie doet wat.
  • Dode spelmomenten zoals corners en vrije trappen oefenen.
  • 1-1 spelen op tempo, zowel verdedigend als aanvallend coachen.
  • Diversen positiespelen beoefenen van 2-1 tot 7-7
  • Passing en verwerking van de bal.

 

Tips begeleiding/coaching training:
  • Denk aan het karakter van de warming-up; voorkomen van blessures.
  • Geef voor de aanvang van de training aan wat je wilt doen; dat motiveert de spelers en ze weten waarover het gaat.
  • Geef korte uitleg en laat de bedoeling zien.
  • Leg het spel stil indien het niet goed gaat en geef korte uitleg, blijf coachen tot het beter gaat.
  • Betrek de spelers in het klaarzetten/opruimen van de materialen, ze zijn medeverantwoordelijk hiervoor. 
  • Wees consequent in de benadering van de spelers.


[ Ga terug naar de vorige pagina ]

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!